KakiBLOGGER
KakiBLOGGER
KakiBLOGGER
KakiBLOGGER
KakiBLOGGER

Malam Jumaat, Bulan Penuh Dan Tarawikh

ooooo... panjangnya tajuk post kali ini.


pic source : here
Lepas siap-siap mau pergi tarawikh, saya jenguk ke luar. Wah, bulan penuh~! Oh, cantiknya~! Lalu saya pun berkata pada mama saya,"Ma, malam Jumaat, bulan penuh." Kemudian saya sengih-sengih sambil buat bunyi kih kih kih. Mama terus bagi saya satu jelingan. Tapi saya buat-buat tak nampak je. 


Kemudian saya keluar rumah. Tunggu mama bersiap. Waktu mama mau keluar rumah, saya dah standby dekat pintu. Saya ingat, saya mau kasi terkejut sama mama saya. Lalu saya pun, "Warghhhhh....~!!!" Tiba-tiba mama pelangkung kepala saya. Ok lepas dari tu, saya terus senyap sampai la kami tiba di surau.


Selalunya kami sembahyang di sudut belah sana. Tapi hari ni, saya tengok awek-awek belum baligh dah konker sudut belah sana. Mama saya tak putus asa. Dia cuba selitkan dirinya yang comel itu dan, Oh, dia berjaya!


Sembahyang la saya berjauhan dari mama saya buat pertama kalinya untuk Ramadhan kali ini, di sudut belah sini. Sobs~ Jadi saya pun masuk dalam saf. Sebelah kanan saya, ada satu cikgu dan sebelah kiri pula, jiran saya. Kemudian, kami pun sembahyang la seperti biasa hingga tiba ke raka'at Tarawikh yang ke-5. 


Tiba-tiba berlaku satu kejadian mengejutkan. Saya rasa, bukan saya saja yang terkejut, mungkin satu saf kami juga terkejut. Cikgu sebelah saya bershuffle dan dia hampir-hampir tersungkur! Astaghfirullah~ Dia ni sembahyang ke, berjoget ke, tidur ke, saya pun taktau la.


Macam mau terkeluar jantung saya sebab terkejut. Nasib baik saya bukan jenis awek latah. Kalau tidak, pasti batal sembahyang saya. Kemudian cikgu itu pun blah dari saf. Mau cuci muka barangkali. Start dari sini, saya syak yang sembahyang saya dah tak khusyuk lagi. Saya sibuk fikir samada mau bergerak ke kanan untuk merapatkan saf ataupun tidak. Tapi hati saya kata, tak payah gerak jadi saya berdiri saja ditempat saya tadi.


Lepas saya bangun dari sujud, saya lihat dari ekor mata saya, cikgu itu sudah kembali dalam saf. Oh, betul kata hati saya. Nasib baik saya tidak gerak ke kanan tadi. Sekarang baru lah saya dapat fokus pada tarawikh saya. Habis saja tarawikh, doa semua, saya cepat-cepat keluar dari surau. Saya TERkentut. Oh, leganya~






Okbai.