KakiBLOGGER
KakiBLOGGER
KakiBLOGGER
KakiBLOGGER
KakiBLOGGER

Bukan Kisah Benar

Saya berjalan-jalan di sebuah padang hijau, luas mata memandang. Saya toleh kiri toleh kanan, hijau hijau dan hijau. Saya tengok tangan saya, juga nampak hijau. Mata saya sudah berpinar-pinar. Saya pejam mata buat beberapa ketika. Saya nampak bintang-bintang. Juga berwarna hijau. Cepat-cepat saya buka mata. Terkejut.

Tiba-tiba saya nampak ada seketul meja di tengah-tengah padang hijau. Saya berlari terkedek-kedek ke arah seketul meja itu. Setelah berlari beberapa waktu, kelibat meja makin jelas. Tapi rupa-rupanya, ada berketul-ketul meja yang disusun selari. Dan oh, saya nampak kek. Kek besar-besar warna coklat.

Krukk krukkk, otomatik perut saya berbunyi. Air liur saya menjejeh-jejeh keluar. Saya tak peduli, larian saya lajukan ke tahap maksima. Di mata saya, sudah terbayang puluhan kek di atas berketul-ketul meja menjengah manja ke dalam perut saya. Terasa bagai ada tangan di setiap kek yang melambai mesra ke arah saya.

Dalam jarak beberapa meter, tiba-tiba, semua kek terapung-apung di udara. Langit berubah kelam. Lalu, ratusan lolipop dan choki-choki turun menggantikan hujan dari celahan awan. Saya pejam mata, bahagia. Masih berlari sambil mendepangkan tangan. Menikmati keindahan alam kurnian Tuhan.

*******

"Gedebuk!!" Saya terlanggar kerusi hadapan. "Silakak!! Pi brek emergensi plak dia. Potong stim betul!!", saya mengomel sendiri.

bayangkan disetiap tetesan adalah lolipop dan choki-choki. PEHHHHH~!!

Saya tengok kiri kanan, mamat cina kat kerusi sebelah dah senyum-senyum kambing. Makcik india yang berdiri kat tiang bas, pakat tayang gigi. Ah, saya buat selamba. Walau saya tau, muka saya sudah merah menyala, saya peduli apa.

Bukan saya sengaja mau kasi malu diri sendiri. Saya letih. Ah, lambat lagi mau sampai rumah. Lebih baik saya sambung tidur. Sambung mimpi kejar puluhan kek di atas berketul-ketul meja sambil dihujani ratusan lolipop dan choki-choki. Krohh krohh~










okbai.