KakiBLOGGER
KakiBLOGGER
KakiBLOGGER
KakiBLOGGER
KakiBLOGGER

S U M P A H A N (2)


sambungan dari sini : S U M P A H A N

Legolas terlompat-lompat perlahan tanpa arah tuju. Kejap ke kanan kejap ke kiri, mengelak diri dari penyek dipijak manusia yang berpusu-pusu datang dan pergi. Ah dia sebenarnya masih bingung dan buntu. Segalanya berlaku dalam sekelip mata. Berlanggar, dibasahi hujan, ditinggalkan, membunuh dan disumpah sebegini rupa.

Legolas cuba menjerit, melepaskan ketidakpuasan dalam hati. Tapi yang kedengaran hanyalah bunyi sumbang persis seekor katak. Dia benar-benar berubah menjadi katak. Ah, masa-masa begini barulah datang penyesalan dalam diri. Kalau lah dia boleh bersabar sedikit tadi, pasti ini semua takkan terjadi.

Patutnya dia biarkan aje katak-katak durjana yang tiba-tiba menjelma itu. Patutnya dia segera mengejar si gadis kalut yang berlanggar bahu dengannya itu. Patutnya dia meng-kontrol-histerianya itu. Patutnya dia dengar dulu penjelasan katak-katak itu. Patutnya...patutnya...patutnya.. arghhhh~!!

****

Masuk hari ini, sudah tiga hari Legolas berfigurakan katak. Sudah berbatu-batu dia melompat, rumah sewanya masih tak kelihatan. Dia menyorok di celahan batu-batu kolam di taman untuk melepaskan lelah. Sejak malam semalam, dia sudah mula membiasakan diri dengan menu ruji seekor katak. Dia sendiri tidak terkira berapa ekor lalat sudah bersemadi didalam perutnya itu.

Tiba-tiba pandangannya tertangkap satu wajah yang agak familiar. Wajah yang asyik berlegar dimindanya sejak 3 hari yang lalu. Ye, si gadis kalut yang berlanggar bahu dengannya itu. Sedang asyik menela'ah buku Batu Ketiga Dari Matahari. Ah, lebih kurang begitu la tajuknya, Segera Legolas melompat menuju ke arah si gadis kalut yang berlanggar bahu dengannya itu.

"Pssst, pssst,, awak. Awakkk!!" Si gadis kalut yang berlanggar bahu dengannya itu sedikit pun tak terganggu dengan panggilan Legolas. Khusyuk kemain dia membaca.

"Awakkkkk~!!!!" Kali ini suara Legolas dilontarkan se-maksima mungkin. Si gadis kalut yang berlanggar bahu dengannya itu semerta menoleh ke arah Legolas. "Yes!!" Teriak Legolas dalam hati.

"Arghhhh~!!!" Papp!! Pappp!!! Si gadis kalut yang berlanggar bahu dengannya terjerit-jerit macam orang gila meroyan sambil menghempas-hempas buku yang dipegang, cuba memukul Legolas.

"Awak, awak ini saya la. Lelaki yang awak langgar haritu. Ingat tak?" Dalam kalut Legolas cuba menerangkan siapa dirinya yang sebenar pada si gadis kalut yang berlanggar bahu dengannya itu.

Malangnya, tiap patah yang keluar dari mulut Legolas langsung tidak difahami si gadis kalut yang berlanggar bahu dengannya itu. Yang kedengaran hanyalah, "Ong ong ong.. Ong gedekkk gedekkk.. Ongg ongg.."

Legolas sudah lunyai diketuk si gadis kalut yang berlanggar bahu dengannya itu. Terkulai layu di atas bangku di taman. Si gadis kalut yang berlanggar bahu dengannya itu, cepat-cepat berlalu. Legolas hanya mampu menghantar pemergian si gadis kalut dengan pandangan pasrah. Menanti saat-saat malaikat maut datang menjemput rohnya menghadap Ilahi.

Ah, kalau sesal sekarang pun tiada guna. Dia terima takdir yang tertulis untuknya seadanya. Tapi dia tak kira, lepas dia mati nanti,  dia bertekad. Dia akan menghantui si gadis kalut itu. "Grrrr, kuajaq! Ada ke patut, dia pi hentaknya aku dengan buku Batu Ketiga Dari Matahari!!"